Vad är Mindfulness?

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag hanterar min ångest med hjälp av mindfulness. Lärde mig den tekniken för sju år sedan när jag gick i DBT (dialektisk beteendeterapi). Redan då hjälpte det mig otroligt mycket, speciellt när mina tankar var väldigt destruktiva.

Så vad är mindfulness? Det är en meditationsteknik som bygger på att du ska uppmärksamma det som händer just nu i stunden. Du observerar det som händer utan att vara dömande, du lägger inte heller någon värdering i det. Själv använder jag mig mycket av det när jag är ute och går i skogen. Har en speciell plats där jag fokuserat använder mig av det. Jag lyssnar, tittar och luktar och bara konstaterar av det är som händer där ute i skogen. Lägger min fokus på skogen och släpper mig själv för en stund.
Mindfulness kan hjälpa dig att släppa taget om de negativa tankarna, ger hjärnan en paus. Genom det kan du minska stress, ångest, oro och nedstämdhet. Just dessa fyra känslor blir alltid värre ju mer du tänker på det som skapar känslan, eller bara tänker på känslan generellt.

Tekniskt sätt kan du i princip praktisera mindfulness i allt du gör. När du äter, hur ser maten ut, vad händer i munnen när du äter och hur smakar det? Eller när du ska duscha/bada, vad händer med kroppen när du känner vattnet mot huden, hur känns luften runt omkring dig?

Genom denna färdighet kan du även uppmärksamma vad du mår bra av. T.ex. jag upptäcker att min kropp varvar ner när jag sätter mig på berget och tittar ut över skogen. Jag uppmärksammar helt enkelt vad som händer i min kropp. Hur jag reagerar känslomässigt. Du upptäcker även vad du mår mindre bra av också. Helt enkelt kan du lära dig att göra mer av det du mår bra av.

Om du aldrig har provat på detta tidigare föreslår jag att du gör enkla övningar som hjälper dig att stanna upp lite i vardagen. Anledningen till att du inte ska göra mer avancerade övningar är för att du väcka upp känslor och minnen som du inte är beredd på att hantera utan professionell hjälp. Om du går hos en psykolog prata med hen om att du vill testa på mindfulness.
För mig och även andra som praktiserar den här färdigheten är att kunna känna känslorna och acceptera dem för att sedan gå vidare, inte lägga så mycket värderingar i alla känslor som dyker upp eller fastna i dem. Det är något jag jobbar på och har inte kommit så långt själv än. Det är en färdighet du får utveckla med tiden, när du lyckas med ett steg fortsätter du till nästa. Eftersom jag har haft en rejäl paus från att praktisera det i vardagen börjar jag om från början.

Har du testat minfulness tidigare?

Gillar

Kommentarer