4 tips för att göra en sämre dag bättre

Det går inte att undvika att oavsett om du lider av psykisk ohälsa eller inte så har vi alla dagar då vi inte är på topp. Vissa dagar är det svårare än andra att ändra riktigtning på hur en mår. Dock finns det saker som du kan göra för att dagen ska kännas mera uthärdlig. Här tänker jag berätta om fyra tips som jag försöker använda mig av när jag har dagar som helt enkelt är piss.
1. Djur!
För mig finns det ingen bättre terapi än att umgås med mina djur. Mysa med katterna i soffan, ta en skön promenad med Enzo. Vara i nuet och fyllas upp av kärlek från dem.
Om du är en djurälskar men inte har egna djur, ta det lugnt det går att lösa. Du kanske ha en kompis som har en hund som du kan lån eller så kan du bli volantär på ett katthem eller hundstall. Ibland funkar det även att titta på en massa söta katt och hundvideos på Youtube.
2. Låta dig bara vara
Ibland mår du dåligt när det har varit för mycket runt omkring dig och då är det viktig att tillåta sig själv en dag av återhämtning. Att ha en dag du spenderar 70% av dygnet i sängen. Dagar jag tillåter mig att verkligen att slappa då kan jag slänga in lite minispa för själv, ansiktsmask, måla naglarn samtidigt som jag ser klart en säsong av en serie.
3. Natur
Moder natur och hennes läkekraft. I naturen kan alla problem försvinna för en stund, det är som bortblåst och livet är satt på paus. Lyssna på alla ljuden, iaktta liven som finns där. Känn lukten av skogen. Vinden mot ditt ansikte. Var i nuet. Låt omvärlden stängas ute.
4. Baka / tröstäta
Ingen har väl missat grejen med att tröstäta. Dock brukar jag föredra att baka något som är gott och hälsosamt. Känner mig riktigt nöjd med mig själv när jag har gjort det och mår på så sätt bättre. Ibland händer det att jag tröstäter en påse chips eller glass vilket inte heller är helt fel.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229